Een interview met de producer van 1OAK: AG BLAXX

Producer AG BLAXX

Van welke producties zouden mensen jou kunnen kennen?
Mensen kunnen mij kennen van “Blessed” en “Ends” van Sevn Alias. “Jonge Jongens” van Sam J’Taime en Josylvio.

Hoe ben je begonnen met produceren?
In 2015 was ik begonnen door een mattie van mij. Hij liet mij Fruity Loops Studio zien en toen ben ik begonnen met experimenteren. Zo ben ik Fruity Loops leren kennen. Ik keek veel video’s en uiteindelijk heb ik mijn eigen sound weten te ontwikkelen.

Door wie ben jij begonnen met produceren? Wie zijn jouw voorbeelden (Internationaal en nationaal)
Ik heb niet echt voorbeelden. Enigste waar ik een beetje naar opkeek is Timberland. De reden is omdat hij alles zelf doet. Hij maakt zijn eigen tracks, hij maakt beats en brengt het zelf uit.

Heb je nooit nagedacht om voor de microfoon te staan?
Ja ik heb natuurlijk een aantal tracks online. De bekendste is met Sevn ALias “G Fasa”. Daar ben ik al een tijdje mee bezig, maar nog niet qua shows. Dat moet snel komen!

Kun je instrumenten bespelen, zo ja welke? En denk je dat dit nodig is voor een producer?
Ja ik kan gitaar, basgitaar en piano spelen en daarnaast kan ik drummen. Het is zeker handig als je het kan, maar het is geen must. Maar ik ben van mening dat je beats unieker worden als je instrumenten kunt bespelen.

Vind jij dat producers genoeg credits krijgen in Nederland? Zo nee, wat zou je liever willen zien?
Ja nu is het wel beter in Nederland voor producers. Het was niet zo, nu krijgen we wel meer credits. Maar ik vind ook dat als producer zijnde moet je ook uniek zijn om die credits te krijgen. Er kunnen nog genoeg dingen georganiseerd worden zoals een beat contest, zodat de producers meer shine krijgen er zijn altijd ideeën en mogelijkheden. Het moet alleen uitgevoerd worden!

Met welk programma maak jij jouw beats?
Ik maakt mijn beats nog steeds met FL Studio. Tegenwoordig met FL Studio 20, maar toen ik begon was het nog FL Studio 12.

Welke presets en VST’s gebruik je?
Ligt eraan. Momenteel Omnisphere, Purity en Nexus vooral. Maar ik gebruik zelf niet heel veel externe VST’s. Ik gebruik ook heel veel van FL Studio zelf.

Op welke productie(s) ben je het meest trots?
Lastige vraag. Ik denk “Ends”, daar ben ik echt trots op. Mensen beseffen die pokoe echt niet, die is lijp. En het laat gelijk zien wie die drill shit is begonnen hier in Nederland. En wie er als eerst een gouden plaat mee heeft gepakt. En “We Worden Rich” van de laatste EP van Sevn Alias en Idaly. Dat is er ook wel eentje hoor!

En heel veel producties die nog niet uit zijn, maar dat merken jullie vanzelf.

Met welke Nederlandse artiesten zou je nog willen samenwerken? En kunnen we ook internationale collabs verwachten?
Sowieso met de grote artiesten als Frenna, Ronnie Flex, Snelle, Jonna Fraser en noem maar op. Ik heb al een aantal samenwerkingen met artiesten uit de UK gewerkt. Ik zou eigenlijk dit jaar naar de UK gaan om daar verder aan te werken, maar ja corona liet mij niet.

Hoe komt de beste beat voor jou tot stand? Is dat met een artiest in de studio of werk je liever alleen en stuur je de productie op? En waarom?
Ik ben heel blij dat ik het allebei kan. Ik kan alleen zijn en een gekke beat maken, maar ik kan ook in de studio zijn met de artiest en onder druk werken. Want ik weet zelf wat ik kan en ik twijfel niet aan mezelf en dat is heel belangrijk als je een producer bent. Als je gaat twijfelen aan jezelf dan ga je fouten maken. Maak niet uit waar je mij zet AG maakt een beat!

Hoe kunnen we een productie van jou herkennen?
Natuurlijk door de tag “Beats by AG Blaxx”. Maar degene die echt verstand hebben van muziek zullen het al gelijk horen of het een productie van mij is. Aan de basslines of de structuur van de percussies.

Kun je leven van het produceren / het maken van beats?
Ja het kan wel, maar niet altijd. Je moet wel echt een goede hit te pakken hebben, zodat je een goed inkomen hebt om door te pakken. Als je ook nog shows ernaast doet, dan kan je zeker goed leven van de muziek. Tot die tijd werken we gewoon door en blijven we strijden.

Wat zou jij beginnende producers mee willen geven?
Kijk niet te veel naar anderen, want dat gaat je beïnvloeden hoe jij jouw beat gaat maken. En dan gaan mensen zeggen “Oh hij klinkt als” en dat heb je niet nodig. Creëer je eigen sound, wees niet bang om een eigen sound te maken. Kijk veel video’s, niet koppig zijn en denken dat je alles zelf kan. Door het kijken van video’s en het leren van anderen heeft het mij gebracht waar ik vandaag ben. Blijf vooral jezelf en je moet uniek klinken, ga ervoor, doe je ding. Laat je niet zeggen dat je het niet kan, want je kan alles als je het zelf gelooft.

Parsa dropte onlangs een project met Bouzzy

Producer Parsa

Van welke producties zouden mensen jou kunnen kennen? De producties waar mensen mij van zouden kunnen kennen zijn “Bnakkes” van Ismo, “Laden” van Justice Toch en “In Je Face” van Poke en MocroManiac. Daarnaast zouden mensen mij kunnen kennen van de tracks met Bouzzy “Tranquillo”, “Ghetto Boy” en “Ya Lela”. Hoe ben je begonnen met produceren? Toen ik op mijn 14e begon met draaien op mijn kamer, begon ik ook met het…

Lees verder