Donda Nisha: de man achter het succes van Snelle

Van welke producties zouden mensen jou kunnen kennen?
De producties waar mensen mij van zouden kennen zijn waarschijnlijk de tracks met Snelle. Zoals Reünie, Scars, Smoorverliefd en Plankgas met Frenna. Maar ook van “Zonneschijn” en “Verliezen met jullie” van Pjotr. Of van “Van Jou” van Paul Sinha en “Zoveel Meer” van Chip Charlez.

Hoe ben je begonnen met produceren?
Ik dacht vroeger dat artiesten hun eigen muziek maakte, toen vertelde mijn broer ooit dat daar producers voor zijn. Vanaf dat moment wist ik precies wat ik wilde doen. Volgens mij was ik 14, ik heb toen Fruity Loops gedownload en mezelf jarenlang opgesloten in de studio.

Door wie ben jij begonnen met produceren?
Ik kom uit een super muzikale familie, maar ik was nooit de beste pianist of gitarist (mijn broer was veel beter) dus toen ik het produceren ontdekte voelde ik mij als een vis in het water.

Wie zijn jouw voorbeelden (Internationaal en nationaal)
Ik haal inspiratie uit zo ongekend veel artiesten. Maar Mac Miller heeft misschien wel het meeste invloed gehad. En daarvoor haalde ik mijn inspiratie vooral uit: Dr.Dre en Tupac.

Als ik een lijstje zou maken met wat voorbeelden van mijn favoriete artiesten zou je uitkomen op: Miguel, Mac miller, Flume, The Weeknd, Khalid, Juicy J, Bruce springsteen, JJ Cale, ZZ Top. Zoals je ziet gaat het alle kanten op.

Heb je nooit nagedacht om voor de microfoon te staan?
Ik sta dagelijks voor de microfoon, in de studio. Ik schrijf al sinds mijn 15e liedjes maar ik heb nooit echt de focus gelegd op zelf artiest zijn, wellicht komt dat nog.

Kun je instrumenten bespelen, zo ja welke? En denk je dat dit nodig is voor een producer?
Zelf speel ik piano en gitaar. Ik denk dat voor een producer muzikale kennis zeker essentieel is maar als beatmaker is het soms wel goed om juist niet té veel te weten, want dat kan je creativiteit soms beperken.

Vind jij dat producers genoeg credits krijgen in Nederland? Zo nee, wat zou je liever willen zien?
Het is maar net waar je voor kiest als producer. De grootste producers in Nederland kent bijna niemand van naam. Maar als je wel in de spotlight wil staan vind ik dat er tegenwoordig genoeg mogelijkheden zijn, je kan je eigen producer album uitbrengen, je kunt DJ worden je kunt awards winnen bij Funx voor de categorie: Best producer. En er zijn ook Buma awards te winnen. Dus ik denk dat wij als producer genoeg credits krijgen in Nederland.

Donda Nisha in de studio

Met welk programma maak jij jouw beats?
Ik heb altijd in Fruity gewerkt, en dat doe ik nog steeds. Maar aangezien ik nog maar zelden ‘beats’ maak, wil ik toch gaan overstappen naar Ableton, dat werkt allemaal wat soepeler met opnemen.

Welke presets en VST’s gebruik je?
Ik heb nooit echt veel plugins gebruikt. Ik heb al 3 jaar eigenlijk alleen Massive en daar maak ik elke sound in die ik in me hoofd heb. Voor de rest neem ik het meeste zelf op. En oja, voor piano gebruik ik altijd Addictive Keys.

Op welke productie(s) ben je het meest trots?
Leuke vraag, ik vind qua productie wise “Kameleon” van Pjotr het vetst. Daar heb ik wel echt flink kunnen uitpakken.

“Plankgas” van Snelle en Frenna vind ik gewoon echt een keiharde beat hahah maar die was wel echt in 20 minuten klaar, soms zijn dat de beste.

Liedjes als “Smoorverliefd” en “Reünie” van Snelle zijn veel moeilijker, omdat je een hele specifieke energie er in moet houden met de drums die je gebruikt. Dat vind ik altijd wel een uitdaging. Het gaat daar niet om de beat, maar om het versterken van het liedje.

Wat is je beste productie tot nu toe?
Ja dan is het toch wel “Kameleon” van Pjotr

Met welke Nederlandse artiesten zou je nog willen samenwerken?
Pff lastig, ik zou het niet weten, het is allemaal leuk op zijn eigen manier. Ik zou wel een EP met Boef willen maken. Dat zou een soort guilty pleasure zijn want ik maak niet zoveel hiphop meer, maar ik hou wel, heel veel, van die adrenaline die daarin ontstaat.

Kunnen we ook internationale collabs verwachten?
For sure! Alles op zijn tijd.

Hoe komt de beste beat voor jou tot stand? Is dat met een artiest in de studio of werk je liever alleen en stuur je de productie op? En waarom?
Om heel eerlijk te zijn, de beste ‘beats’ maak ik wel in mn eentje. De beste beats komen tot stand wanneer je er helemaal in zit en je helemaal focust op de feeling van de muziek. Niet denken aan akkoordenschema’s, mix of deze snare is overused. Als het goed voelt, is het goed.

Hoe kunnen we een productie van jou herkennen?
Je kunt mijn producties herkennen aan het feit dat deze meestal grotendeels akoestisch. poppy en melancholisch zijn. Ik heb ook een aantal sounds die ik bijna in elke productie laat terugkomen. Als je daar oor voor hebt zou je me daaraan kunnen herkennen.

Kun je leven van het produceren / het maken van beats?
Ruim. Tenzij je het gelijk uitgeeft aan een mercedes en een rolex. Dat is een veel gemaakte fout.

Wat zou jij beginnende producers mee willen geven?
Laat je niet afleiden. Hoe meer je doet wat je zelf voelt, hoe groter je succes wordt.

Foto’s door: Stijn de Winter

Errday Nieuws Donda Nisha: de man achter het succes van Snelle